1397/09/14

بازدید دامداران فریدونشهر از دامداری بخش کویرات


بازدید آموزشی- ترویجی جمعی از دامداران شهرستان فریدونشهر از دامداری آقای موحدیان

با هماهنگی اداره آموزش و ترویج ومساعدت اداره اموردام جهادکشاورزی شهرستان آران وبیدگل،روز دوشنبه مورخ 1397/9/12 بازدید آموزشی- ترویجی جمعی از دامداران شهرستان فریدونشهر از دامداری آقای موحدیان وقانونی از بخش کویرات شهرستان آران وبیدگل برگزارگردید.

این بازدید با حضور کارشناس محترم امور دام جهادکشاورزی شهرستان فریدونشهر، جناب آقای مهندس رفیعی،رئیس اداره ترویج وآموزش شهرستان آران وبیدگل ،جناب آقای مهندس علینقی پور،مسئول امور دام شهرستان آران وبیدگل،جناب آقای مهندس حاجی باقری،کارشناس امور دام شهرستان آران وبیدگل،سرکار خانم مهندس محمودی نژاد،کارشناس ترویج ،سرکارخانم مهندس قنبری وتعدادی از دامداران از شهرستان فریدونشهر برگزار گردید.

در این بازدید مطالبی به شرح ذیل به اختصار ارائه گردید:

تولید و ازدیاد نژاد رومانف چند سالی است که از طریق تلقیح مصنوعی(لاپاراسکوپی)نژاد رومانف اکراین با گوسفند های ماده نژاد چال،چینی یا تبت،سیاه کبود و افشار در  دامداری آقای موحدیان و قانونی با بهره گیری از کارشناسان مجرب و فنی و بر پایه اصول علمی و جدید صورت میگیرد.

نژاد رومانف قابلیت چند قلو زایی داشته و تا 12 قلو در نژاد اصیل آن گزارش شده است اما نژادهای تولیدی که فقط اسپرم نر رومانف روی نژادهای دیگر تلقیح شده 5-4 قلو زایش گزارش شده است.

نژاد رومانف به ازای هر 8 ماه یکبار زایش میکند یعنی در طی دوسال سه دوره زایش دارند که با توجه به تعداد دفعات زایش و تعداد بره متولد شده در هر دوره از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است.

ویژگی دیگر نژاد رومانف تولید شیر است که به طور متوسط روزانه 6-5 لیتر شیر تولید می کند.

خصوصیت دیگر این نژاد قدرت باروری جنس نر است که می تواند 100 گوسفند ماده را در هر دوره بارور نماید که این عدد در نژاد های بومی 25 گوسفند میباشد.به همین خاطر در یک گله بزرگ به تعداد کمتری گوسفند نر نیاز می باشد و می تواند در کاهش هزینه نگهداری موثر باشد.

حفظ خصوصیات ژنتیکی این نژاد در صورت آمیزش با نژادهای دیگر میتواند تا چند نسل حفظ شود.

از دیگر خصوصیات بارز این نژاد ضریب تبدیل بالای آن می باشدیعنی به ازای مصرف یکسان علوفه در مقایسه با نژاد های دیگر گوشت بیشتری تولید می نماید( نژادهای بومی جهت تولید یک کیلو گوشت 13 کیلو گرم علوفه مصرف می کنند ولی نژاد رومانف 9 کیلو گرم علوفه مصرف می کند).

نژاد رومانف قابلیت سازگاری خوبی دارد به طوریکه توانسته است خود را با آب و هوای شهرستان آران و بیدگل که دارای زمستانهای سرد و خشک و تابستانهای گرم و سوزان است وفق دهد و بازدهی خوبی داشته است.

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
شنبه 01 اردیبهشت ماه 1403
ورود |عضويت
  كاربران حاضر در سایت
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 93
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 93

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 2644161
Visitors بازديد هاي امروز: 345
Visitors بازديد هاي ديروز: 1016

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/02/01 پرتال مدیریت جهاد کشاورزی آران و بیدگل
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا